• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

پرونده ‌ناترازی‌ گاز روی میز پزشکیان / بخاری‌های فرسوده نو می شوند؟

  • کد خبر : 1937224
  • 19 تیر 1403 - 10:15
پرونده ‌ناترازی‌ گاز روی میز پزشکیان / بخاری‌های فرسوده نو می شوند؟
فرشاد جامع گفت: مشكل ‌ناترازي‌ گاز در فصول سرد سال در كشور ما چالش مهمي است كه بايد دولت چهاردهم به‌طور ويژه روي آن توجه كند.

به گزارش اقتصادران، مشکل ‌ناترازی‌ گاز در فصول سرد سال در کشور ما چالش مهمی است که باید دولت چهاردهم به‌طور ویژه روی آن توجه کند. طرح جایگزینی ۵ میلیون بخاری گامی راهبردی در مسیر کاهش روزانه معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در اوج پیک مصرف کشور است که بازگشت پول آن کمتر از یک سال و حدودا معادل ۱۲۰ همت تامین مالی نیاز دارد ولی سالیانه معادل ۳ میلیارد دلار برای کشور آورده دارد و به عنوان مهم‌ترین طرح پیش‌روی دولت چهاردهم برای حل ناترازی گازی کشور است.

فرشاد جامع، کارشناس حوزه انرژی، در رابطه با ناترازی گازی در فصول سرد سال،  گفت: مشکل ‌ناترازی‌ گاز در فصول سرد سال در کشور ما موضوعی مبرم است که بخش انرژی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت اصلی این مشکل افزایش قابل توجه مصرف گاز در بخش خانگی و غیر صنعتی به ویژه برای مصارف گرمایشی است. این افزایش مصرف ناشی از فناوری‌های قدیمی و ناکارآمد گرمایشی کشور است که منجر به اتلاف انرژی بالا می‌شود.

وی با اشاره به راهکار طرح تعویض بخاری‌های فرسوده با هدف کاهش اتلاف مصرف گاز و ایجاد ظرفیت کاهش مصرف گاز در اوج پیک مصرف گازی کشور به میزان حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز گفت: برای رفع این مشکل، تمرکز بر نوسازی و جایگزینی بخاری‌های قدیمی با بخاری‌های با راندمان بالا و نسل جدید ضروری است. این نه تنها اتلاف انرژی را کاهش می‌دهد، بلکه به گازرسانی به صنعت و بخش تولیدی اقتصاد نیز کمک می‌کند. قبلاً طرح تعویض بخاری را در نظر گرفته است که در برنامه پنج ساله توسعه نیز به آن اشاره شده است و باید این طرح با مزیت بالای آن در دولت چهاردهم آغاز گردد.

جامع ادامه داد: یکی از راه‌حل‌های ممکن، ارایه انگیزه به صنایع برای سرمایه‌گذاری در طرح تعویض بخاری است. دولت می‌تواند برای تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در این طرح، گاز احصا شده در این بخش را به‌طور کامل به صنایع تخصیص دهد و سرمایه‌گذاری آن کاملا اقتصادی است. علاوه بر این، دولت همچنین می‌تواند اجرای یک مدل مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) را برای تامین مالی طرح جایگزینی بخاری‌ها با توجه به آورده بالای ۱۰۰ درصدی طرح و همچنین بازگشت کل اصل سرمایه در کمتر از یک سال را در نظر بگیرد. این مدل به دولت اجازه می‌دهد تا با شرکت‌های بخش خصوصی برای تامین مالی و اجرای فاز نهایی طرح تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده همکاری کند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
دولت و طلافروشان بر سر چه توافق کردند؟

وی در خاتمه افزود: مشکل ‌ناترازی‌ گاز در فصول سرد سال در کشور ما چالش مهمی است که باید دولت چهاردهم به‌طور ویژه روی آن توجه کند. طرح جایگزینی ۵ میلیون بخاری گامی راهبردی در مسیر کاهش روزانه معادل ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در اوج پیک مصرف کشور است که بازگشت پول آن کمتر از یک سال و حدودا معادل ۱۲۰ همت تامین مالی نیاز دارد ولی سالیانه معادل ۳ میلیارد دلار برای کشور آورده دارد و به عنوان مهم‌ترین طرح پیش‌روی دولت چهاردهم برای حل ناترازی گازی کشور است.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1937224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها