• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
0
هابیل خاوری:

ممکن است دولت رئیسی بخواهد یک بمب ساعتی برای پزشکیان در بورس کار بگذارد!

  • کد خبر : 1937231
  • 19 تیر 1403 - 10:40
ممکن است دولت رئیسی بخواهد یک بمب ساعتی برای پزشکیان در بورس کار بگذارد!
اين احتمال وجود دارد كه دولت مستقر، با هدف كاهش قيمت پاياني دولت شهيد رييسي به صورت مصنوعي سعي بر كاهش قيمت بازار آزاد كند تا هم رشد دلار در اين دولت تا حد امكان كمتر نشان داده شود و از طرفي هم يك بمب ساعتي براي دولت پزشكيان جايگذاري شود تا امكان اعمال فشار به آن در آينده فراهم شود.
به گزارش اقتصادران، هابیل خاوری نوشت:
جالب است بدانید طی ۱۵ ماه گذشته حدود ۵۷ همت از منابع سهامداران حقیقی از بازار سرمایه خارج شده است . بازار روز یکشنبه تا حدود زیادی با بازار دیروز متفاوت بود، برخی نوسان‌گیری و از فرصت‌ها به خوبی استفاده کردند، در معاملات فردا هم به نظرم حداقل یک موج عرضه قدرتمند خواهیم داشت که باید دید تقاضایی برایش شکل می‌گیرد یا خیر!! واضح است که این پول از خارج بازار نیامده و همان پول‌های داخل بازار است که به نظرم شوک‌ها و نوسانات چند روزه‌ای را به واسطه جو و هیجانی که برخی کانال‌ها و گروه‌ها ایجاد کرده‌اند که اگر فلانی رییس‌جمهور شود، بورس مثبت می‌شود یا منفی!!

نکته جالب دیگر در مورد تعداد کدهای رزرو در اختیار مدیران صندوق‌های اهرمی است و نحوه استفاده از آنها . در بازار دیروز صندوق موج، تمام کدهای رزرو خود را عرضه کرد تا در بازار امروز، یونیت هولدرهای آن با خیال آسوده‌تری به تماشای بازار بنشینند .

تا تشکیل کابینه و معرفی تیم اقتصادی و گرفتن رای اعتماد از مجلس هیجانات مقطعی زیادی را باید متحمل شویم. با استراتژی مشخص همواره می‌توان سبد دارایی‌های خود را از نوسانات هیجانی مصون نگه داشت. نکته دیگر رشد قابل توجه ارزش معاملات خرد تا ۷۳۰۰ میلیارد تومان در معاملات امروز بود که این روند باید ادامه‌دار باشد تا بتواند پول‌های سرگردان را به حضور در بازار سرمایه ترغیب کند.
اما سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که آیا ارزش معاملات سهام از رشد بازار حمایت خواهد کرد؟
بعد از مدت‌ها امید داریم که میانگین ارزش معاملات ۵روزه بالاتر از ۶۰روزه قرار بگیرد. در ۶ ماه اخیر جز معدود دفعاتی این اتفاق نیفتاده و هر بار هم که شکست خفیفی داشتیم به سرعت ارزش معاملات افت کرده که باعث برگشت بازار شده. در حال حاضر هم برای پایدار بودن رشد بازار باید نگاهی به ارزش معاملاتی داشته باشیم که میانگین سه ماه گذشته آن تقریبا ۱۸۰۰ میلیارد شده و نسبت به سه ماهه قبل‌تر حدود ۵۵ درصد افت داشته است.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
آمار جانباختگان در تصادفات نوروزی بالا رفت

این هفته برای مشخص شدن جهت‌گیری بازار بسیار مهم است.فارغ از هر تحلیل اشتباه در این برهه حجم و ارزش معاملات نقش بسزایی را بازی می‌کند. اما در خصوص طلا و دلار سوالی که مطرح است، این است که در روزهای آینده آیا کاهشی می‌شوند؟ در حال حاضر حباب سکه مدت‌هاست در حوالی ۱۸ درصد نوسان می‌کند و در بهترین حالت به ۱۵ درصد می‌رسد، در حال حاضر هم این حباب ۲۰.۴ درصد است.

قیمت سکه و دلار در پایان روز ۱۶ تیر ماه به ترتیب ۴۱.۴میلیون تومان و ۵۹.۴هزار تومان بوده است. باید توجه شود که احتمال دارد ریزش‌های قیمتی اخیر (دلار، سکه و …) صرفا موج اصلاحی کوتاه و کم‌عمقی باشند و اگر مسوولان تمایل داشته باشند که این روند ادامه یابد، باید سیگنال‌های جدی در خصوص تمایل به بهبود شرایط اقتصادی و ارایه برنامه‌های کاربردی برای ایجاد رشد ۸ درصدی به جامعه ارسال کنند و در نهایت اینکه آینده بازار دلار به چه سمتی خواهد بود؟
در بازه کوتاه‌مدت (کمتر از ۲ ماه) با مشخص شدن نتیجه انتخابات، خوش‌بینی موقتی در این بازار ایجاد شده، چراکه صرفا یک هیجان مقطعی است و قیمت دلار به دلیل کاهش انتظارات تورمی باید اصلاح داشته باشد، می‌توان گفت این هیجان مقطعی (بین ۵۵ تا ۵۷هزار تومان)، حوالی قیمت تعادلی در نوسان باشد.

متاسفانه بحث دیگری که وجود دارد و در دولت روحانی شدیدا به چشم خورد، این بود که دولت‌های مستقر در ایران در روزهای پایانی دولت خود بدون توجه به آینده، سعی بر استفاده حداکثری از منابع و فرصت‌ها دارند. در حال حاضر هم این احتمال وجود دارد که دولت مستقر، با هدف کاهش قیمت پایانی دولت شهید رییسی به صورت مصنوعی سعی بر کاهش قیمت بازار آزاد کند تا هم رشد دلار در این دولت تا حد امکان کمتر نشان داده شود و از طرفی هم یک بمب ساعتی برای دولت پزشکیان جایگذاری شود تا امکان اعمال فشار به آن در آینده فراهم شود. اما با توجه به منش دولتمردان شهید رییسی این کار احتمال بسیار پایینی دارد. در نتیجه، در صورتی که این سناریو عملی شود انتظار کاهش دلار تا سطح ۵۲ تا ۵۵هزار تومان را خواهیم داشت.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
قطار بورس به ریل خوش بینی بازگشت

اما در میان‌مدت (۶ ماه) انتخابات امریکا همچنان در پیش است و با نزدیک‌تر شدن به آن فشارها و اظهارنظرها افزایش می‌یابد، در نتیجه احتمالا با رسیدن به آبان ماه و انتخاب احتمالی ترامپ، دلار حداقل به سطوح قبلی، بین ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان بازخواهد گشت. مگر اینکه در مدت کوتاه باقیمانده سیگنال‌های همکاری بین طرفین صادر شود و از همه مهم‌تر ایجاد مقدمات رشد ۸ درصد تا آبان ماه!!! که این امر بعید است.

 

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1937231

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها