• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
1

معطلی ۴۰درصدی ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک / هند و چین بازار کاشی‌‌‌سازان ایرانی را ربودند

  • کد خبر : 1938177
  • 03 مرداد 1403 - 10:58
معطلی ۴۰درصدی ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک / هند و چین بازار کاشی‌‌‌سازان ایرانی را ربودند
یک فعال در حوزه صادرات کاشی و صنعت در این باره می گوید:  با توجه به ظرفیت بیش از ۴۰ درصدی  معطل مانده میان ظرفیت اسمی و تولیدی  در کشور ما نیاز بیشتری به برنامه ریزی برای بازارهای هدف صادراتی داریم.

به گزارش اقتصادران، برخلاف بسیاری از صنایع که با افت متغیرهای بنیادی همراه بوده‌‌‌اند، کاشی‌‌‌سازان طی سال‌‌‌های اخیر به لحاظ درآمد و سودآوری رشد خوبی را تجربه کرده‌‌‌اند. بر این اساس طی سال ۱۴۰۲ تناژ تولید و فروش کاشی‌‌‌سازان با رشد ۳۱درصدی و ۲۳درصدی نسبت به متوسط ۱۲سال اخیر همراه بوده است. مجموع فروش کاشی‌سازان در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶هزار و ۱۳۰میلیارد تومان بوده که این عدد در قیاس با متوسط ۱۲ساله به میزان ۱۳درصد رشد داشته است.

1

2

فروش و سود دلاری کاشی‌‌‌سازان در بازه فصلی و سالانه با افزایش خوبی همراه بوده است. بر مبنای دلار نیما درآمد فروش این صنعت طی سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۳درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده که این عدد ۱۱درصد از متوسط سالانه بیشتر است. به لحاظ سودآوری، میانگین سود دلاری کاشی‌‌‌سازان در پاییز ۱۲میلیون و ۸۵۲هزار دلار به ثبت رسیده که در قیاس با متوسط فصلی ۲۱درصد جهش یافته است.

فراوانی مواداولیه‌‌‌ای همچون خاک و لعاب کاشی‌‌‌سازان در کشور و عدم وابستگی آنها به واردات مواد اولیه موجب شده است تا این صنعت به لحاظ هزینه تامین ماده‌‌‌اولیه با چالش مواجه نباشد و بتواند مقادیر تولید و فروش خود را افزایش دهد.

از طرفی قیمت‌‌‌گذاری محصولات این صنعت توسط هیات‌مدیره صورت می‌‌‌گیرد که این موضوع بهبود وضعیت کاشی‌‌‌سازان نسبت به صنایعی را که قیمت‌‌‌گذاری دولتی دارند به دنبال داشته است. از طرفی صادرات کاشی‌‌‌سازان با توجه به داخلی بودن مواد اولیه همواره موجب بهبود چشمگیر در وضعیت سود و درآمد آنها شده و یکی از دلایل عمده افزایش دلاری متغیرهای این صنعت به بحث رونق صادرات بازمی‌‌‌گردد.

فزونی مقادیر فروش بر مقادیر تولید

مجموع تولیدات کاشی‌‌‌سازان طی ۱۳سال اخیر با متوسط رشد ۳درصدی در هر سال همراه بوده است. اوج رشد تولید کاشی‌‌‌سازان در سال ۱۴۰۲ رقم خورده که مجموع تولیدات این صنعت ۳۹میلیون و ۱۷۰هزار مترمربع به ثبت رسیده و مجموعا افزایش ۱۸درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. تناژ تولیدی این صنعت در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۷درصدی ۳۳میلیون و ۳۱۲هزار مترمربع بود، اما در این سال تناژ فروش کاشی‌‌‌سازان بیش از ۴۴میلیون مترمربع بود که نشان می‌‌‌دهد علت کاهش تولید کاشی‌‌‌‌وسرامیکی‌‌‌ها در سال گذشته به بحث موجودی انبار آنها بازمی‌‌‌گردد که باعث شد کاشی‌‌‌سازان عمدتا از ذخایر انبار خود فروش انجام دهند.

در سال ۱۴۰۲ نیز تناژ مقدار فروش کاشی‌‌‌سازان از تناژ تولید آنها بیشتر بوده است. بر این اساس مجموع مقدار فروش این صنعت ۳۹میلیون و ۶۳۳هزار تن به ثبت رسیده که این عدد بیش از ۴۵۰هزار تن از تناژ تولیدی بیشتر بوده است. همه این موارد نشان می‌‌‌دهد که در یکی دوسال اخیر میزان تقاضا برای محصولات کاشی‌‌‌سازان به حدی افزایش یافته که نه‌تنها تمام ظرفیت تولید این صنعت به فروش رسیده، بلکه تمام ذخایر انبار کاشی‌‌‌سازان نیز در بازار عرضه شده است. بررسی مقادیر تولید کاشی‌‌‌‌وسرامیک‌‌‌‌سازان بورسی در مقیاس فصلی نشان می‌‌‌دهد که این شاخص با رشد ۲۳درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده و به ۹میلیون و ۲۰۲هزار مترمربع رسیده است.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
جدیدترین تغییرات کارمزدهای جدید خدمات بانکی/ افتتاح حساب سپرده چقدر کارمزد دارد؟

به لحاظ مقداری هم طی زمستان ۱۴۰۲ به میزان ۴۰۰هزار مترمربع از مقادیر تولید بیشتر بوده است. با این حال به دلیل تناژ مقدار فروش بالای زمستان ۱۴۰۱، در زمستان ۱۴۰۲ به لحاظ درصدی افت بیش از ۵۰درصدی را نسبت به مدت مشابه تجربه کرده است. با این حال در بازه ماهانه طی دوازدهمین ماه از ۱۴۰۲ مقادیر تولید و فروش کاشی‌‌‌سازان با افت همراه بوده است. بر این اساس مجموع مقدار تولید و فروش این صنعت در اسفند ۱۴۰۲ به‌‌‌ترتیب با کاهش یک‌‌درصدی و ۱۳درصدی همراه بوده است.

موج افزایش درآمد و سود دلاری کاشی‌‌‌سازان

با توجه به وجود تورم، رشد متغیرهای درآمد و سودآوری ریالی یک صنعت نمی‌‌‌تواند به‌تنهایی نشانه رشد حقیقی باشد، چرا که در کشور تورمی حداقل رشد سود و درآمد یک شرکت باید به میزان متوسط تورم سالانه باشد. بر همین اساس بر مبنای دلار نیما درآمد و سودآوری صنعت کاشی و سرامیک مورد ارزیابی قرار می‌‌‌گیرد. در ۱۳سال اخیر متوسط درآمد فروش دلاری کاشی‌‌‌سازان ۱۲۱میلیون و ۱۳۷هزار دلار بوده و در هر سال رشد ۲درصدی در مجموع درآمد دلاری رقم خورده است. روند سالانه فروش همواره افزایشی بوده و در سال ۱۴۰۲ با ثبت فروش ۱۷۲میلیون و ۴۲۱هزار دلاری رشد ۱۳درصدی در درآمد این صنعت رقم خورده است که ۱۱درصد از متوسط سالانه بیشتر است. همان‌طور که در بخش فروش ریالی «کارام» عملکرد بهتری نسبت به کاشی‌سازان داشت، به لحاظ فروش دلاری نیز عملکرد «کارام» با ثبت درآمد یک‌میلیون و ۶۴۹هزار دلار و رشد ۸۶درصدی طی سال ۱۴۰۲ در قیاس با دیگر کاشی‌سازان بهتر بوده است.

واکاوی سود دلاری صنعت کاشی‌و‌‌‌سرامیک نشان می‌‌‌دهد که در دوره‌‌‌های اخیر با افزایش همراه بوده است. بر این اساس سود ناخالص، عملیاتی و خالص این صنعت به‌طور متوسط در ۱۲سال اخیر ۲۳میلیون و ۸۱۰هزار دلار بوده که روند این سود همواره با افزایش همراه بوده است. در سال ۱۴۰۱ وضعیت سودآوری دلاری کاشی‌سازان بهبود یافته و در این سال به‌طور میانگین ۵۲میلیون و ۴۸۵هزار دلار سود توسط این صنعت به ثبت رسیده که این عدد ۳۷درصد از متوسط سالانه و سال ۱۴۰۰ بیشتر بوده است. در مقیاس فصلی متوسط سود دلاری کاشی‌‌‌سازان طی ۱۳فصل اخیر ۱۰میلیون و ۵۸۹هزار دلار بوده که در این مقیاس نیز همواره روند افزایشی به ثبت رسیده است.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
پیش بینی اقتصاددان ها از قیمت دلار در روزهای آتی

بر این اساس طی پاییز ۱۴۰۲ میانگین سود دلاری این صنعت ۱۲میلیون و ۸۵۲هزار دلار بوده که این عدد در قیاس با متوسط سالانه ۲۱درصد جهش یافته است. با این حال سود دلاری پاییز این صنعت نسبت به پاییز سال قبل با افت ۱۴درصدی همراه بوده و عملکرد ضعیف‌‌‌تری را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

سرمایه گذاری ۵ میلیاردی در صنعت کاشی و سرامیک

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کاشی و سرامیک می‌گوید: میزان سرمایه گذاری در صنعت کاشی و سرامیک ۵ میلیارد دلار برآورد می شود که با این سرمایه گذاری  برای حدود ۴۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم  اشتغال ایجاد شده است.

ظرفیت اسمی کارخانجات  هم اکنون حدود ۷۲۰ میلیون متر مربع است و امیدواریم  با برگزاری این نمایشگاه مشتریان داخلی و به ویژه خارجی جدیدی  به بازار کاشی و سرامیک اضافه شوند.

هم اکنون ما به بیش از ۵۲ کشور  صادرات داریم که حدود ۶۷۰ تا ۶۸۰ میلیون دلار ارز آوری داریم.

او مدعی است  در حوزه صادرات ما در خاورمیان و غرب آسیا  رقیبی نداریم و با رقبای خود فاصله زیادی داریم به نحوی که هم اکنون هم به لحاظ تولید و هم به لحاظ  میزان صادرات طبق آمارهای بین المللی در جایگاه پنجم جهان قرار داریم.

کاشی ایرانی به کدام کشورها صادر می‌شود؟

اصغر آهنی‌ها رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران واردات می‌گوید: ظرفیت تولید ۷۰۰ میلیون متر مربع در صنعت کاشی و سرامیک وجود دارد که از این میزان بیش از ۲۰۰ میلیون متر مربع صادر می‌شود و حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مربع، مصرف داخلی است.

در حال حاضر مجموعه‌های دانش بنیان، ماشین آلات مورد نیاز این صنعت را تولید می‌کنند و در این زمینه نیازی به تولیدات کشورهای دیگر و یا ایتالیا نداریم و اگر با این روش حرکت کنیم می‌توانیم ارزش افزوده بالایی ایجاد کنیم.

به گفته او در این حوزه معنادار نیست و در حوزه صادرات نیز یکی از چالش‌های اساسی، بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، تامین نقدینگی و عدم ثبت در قوانین، از مهم‌ترین چالش‌ها است. همچنین یکی از چالش‌های مهم بخش تولید و صادرات، کمبود حامل‌های انرژی است و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان معضلی است که باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

در حال حاضر عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود و با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حامل‌های انرژی یکی از  مشکلاتی است که در مسیر  صادرات کاشی به کشورهایی اروپایی و آسیای میانه وجود دارد، برای توسعه سهم بازار در این کشورها، برپایی نمایشگاه های تخصصی و حضور بازرگانان خارجی می‌تواند، کارگشا و موثر باشد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
فاجعه در تاریخ بیماران هموفیلی ایران / اثر تحریم ها تازه دارد نمایان می شود

برای ظرفیت خالی ۴۰ درصدی تولید چه باید کرد؟

این صنعت پر رنگ و لعاب اگر چه مایه فخر در وضعیت کنونی اقتصاد کشور است اما دچار گرفتاری ها و نقاط ضعف نیز هست به نحوی که گفته می شود این موفقیت  در سایه مشکلاتی چون  قطعی برق ، گاز و گازبها  میسر شده و نگرانی دیگر  این است که  تقریبا عمده سهم صادرات ما  به عراق است.

یک فعال در حوزه صادرات کاشی و صنعت در این باره می گوید:  با توجه به ظرفیت بیش از ۴۰ درصدی  معطل مانده میان ظرفیت اسمی و تولیدی  در کشور ما نیاز بیشتری به برنامه ریزی برای بازارهای هدف صادراتی داریم.

متاسفانه اگر بازار عراق را که تعامل بسیار خوبی داریم، کنار بگذاریم صادرات این صنعت دچار ضعف هایی چون بازاریابی علمی ، کم بودن عمق نفوذ در بازارهای هدف،ضعف برند سازی در بازارهای هدف، و وجود رقبای حرفه ای مانند هند و چین در بازارهای خارجی است که باید برای ان تلاش بیشتر کرد.

پیش بینی می شود  اندازه این بازار در سال ۲۰۲۷  با رشد ۷.۱ درصدی به ۳۲۰.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند . و نکته قابل توجه دیگر در این پیش بینی  افزایش سهم قابل توجه آسیا پاسفیک  در سالهای پیش رو تقریبا سهم کم و ثابت خاور میانه است.

نگاهی به بازار های جهانی کاشی و سرامیک

بر اساس آخرین  آمار منتشر شده در سایت مارکتزاند مارکتز «marketsandmarkets»  که در سوم مهر ماه ۱۴۰۲ به روز شده  اندازه بازار کاشی و سرامیک  در سال ۲۰۲۲  همان طور که در جدول شماره یک  قابل مشاهده است، ۲۲۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است و پیش بینی می شود  اندازه این بازار در سال ۲۰۲۷  با رشد ۷.۱ درصدی به ۳۲۰.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. و نکته قابل توجه دیگر در این پیش بینی  افزایش سهم قابل توجه اسیا پاسفیک  در سالهای پیش رو تقریبا سهم کم و ثابت خاور میانه است.

نمودار-2-1

نمودار-4

پیش از این نیز اندازه بازار جهانی سرامیک در سال ۲۰۲۰ با مشکلات جدی کرونا  ۲۴۷.۴ میلیارد دلار ارزش گذاری شده بود و در آن سال نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 4.4 درصد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ پیش بینی شده بود.

از این رو به نظر می رسد صنعت کاشی و سرامیک باید پیش از گذشته بر روی بازاریابی بین المللی تمرکز کرده وبا توجه به ظرفیت موجود و انرژی  نسبتا ارزان، فرصت های جدیدی را نزدیک شدن تولید به ظرفیت های اسمی خلق کند.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1938177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها