• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
0
سخنگوي ايران‌اير:

فرودگاه‌های اروپا به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند / ۸۰ درصد ایرلاین‌ها بدهکار هستند

  • کد خبر : 9993
  • 24 اسفند 1402 - 9:14
فرودگاه‌های اروپا به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی‌دهند / ۸۰ درصد ایرلاین‌ها بدهکار هستند
قربانعلي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر محدوديت‌ها در نشست و برخاست در فرودگاه‌هاي كشورهاي اروپايي گفت: به دليل مسائل تحريمي امكان سوخت‌گيري در فرودگاه‌هاي اروپايي را نداريم.

به گزارش اقتصادران، آن‌گونه که سخنگوی ایران ایر گفته است، به دلیل مسائل تحریمی امکان سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در در فرودگاه‌های اروپایی وجود ندارد. اما هواپیمای پهن پیکری که در این مسیر فعال است قابلیت حمل سوخت در مسیر رفت و برگشت دارد.

اگر چه دامنه تحریم‌ها طی سال‌های اخیر از خرید قطعات هواپیما و هواپیمای نو به عدم اجازه سوختگیری گسترش یافته است اما مسوولان دولت سیزدهم طی ماه‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که ۸۰ فروند «هواپیما و هلی‌کوپتر» را به ناوگان هوایی کشور اضافه کرده‌اند. خبری پرابهام و البته غیرقابل باور برای کارشناسان و مردم؛ چه آنکه کمبود بسیار شدید بلیت پرواز داخلی طی ماه‌های اخیر و به ویژه برای ایام نوروز این سیگنال را به جامعه مخابره کرده است که تعداد هواپیماهای «فعال» نه‌تنها بسیار کاهش یافته که هواپیمایی نیز به ناوگان افزوده نشده است.

در عین حال، به تازگی یک روزنامه صبح از ورود یک فروند هواپیما از کشور افغانستان خبر داده است هواپیمایی که پس از قریب به دو دهه فعالیت در ایتالیا به اوکراین فروخته شده و پس از چند سال به یک ایرلاین افغانستانی سپرده شده و هم اینک به ناوگان هوایی یکی از ایرلاین‌های ایران اضافه شده است!

در چنین شرایطی، مسوولان صنعت هوایی و از جمله حسام قربانعلی، سخنگوی ایران ایر از وضعیت مناسب ناوگان هوایی خبر می‌دهند. قربانعلی دیروز در یک نشست خبری با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی انجام شده است، اظهار کرد: در سال جدید توسعه ناوگان در دستور کار ایران‌ایر است و اخبار خوبی به‌زودی از توسعه ناوگان منتشر می‌شود. وی با اشاره به ظرفیت شرکت ایران‌ایر درباره ظرفیت این ناوگان برای ایام نوروز گفت: ۶٠ هزار صندلی برای ظرفیت نوروزی فعال است و از آنجایی که ایام نوروز مقارن با ماه مبارک رمضان شده برای سحری و افطار بسته غذایی لحاظ شده است، البته از مسافرانی که عذر شرعی داشته باشند پذیرایی هم می‌شود.

در این حال، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال برنامه پایش کیفیت خدمات به مسافران را به مرحله اجرا می‌گذاریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۳ تا ۵ درصد افزایش مسافر هوایی داشته باشیم.  رضا نخجوانی در یک نشست گفت: در ۵۶ فرودگاه کشور آمادگی پذیرش کلیه پروازهای داخلی را داریم.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
رتبه افتضاح ایران در حفظ و جذب نخبگان بین کشورهای منطقه

کلیه امکانات و زیرساخت‌های فرودگاهی برای پذیرش مسافر فراهم است. جلسات هماهنگی هم به این منظور با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت راه و سایر دستگاه‌ها برگزار شده و کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است. وی ادامه داد: امسال برنامه پایش کیفیت خدمات به مسافران را به مرحله اجرا می‌گذاریم؛ این پایش پیش از این هم وجود داشته اما اکنون بر اساس معیار بین‌المللی است و روز جمعه به عنوان اولین فرودگاه، در فرودگاه بین‌المللی مشهد، برنامه پایش آغاز می‌شود.

البته در خصوص منشأ تاخیرها، مسوولیت با شرکت هواپیمایی است که باید چارچوب‌ها را رعایت کند تا شاهد یک برنامه نوروزی در شأن مردم باشیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم سه تا پنج درصد افزایش مسافر هوایی داشته باشیم، گفت: امسال یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۱۲۱ نفر مسافر داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که سال ۱۴۰۳، یک میلیون و ۲۹۹ هزار و ۲۵۱ نفر مسافر داشته باشیم و شرکت فرودگاه‌ها آمادگی پذیرش هر پروازی که مجوز کسب کرده باشد را دارد.

۸۰ درصد ایرلاین‌ها بدهکار هستند

نخجوانی درباره میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت فرودگاه‌ها توضیح داد: ۸۰ درصد ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها بدهکار هستند، اما در ایام نوروز هم خللی در فعالیت این شرکت‌ها ایجاد نخواهد شد، برای اینکه خدمت‌رسانی به مردم به بهترین نحو انجام شود. البته شرایط ما خوب است و شرکت‌ها تلاش می‌کنند میزان بدهی خود را به تدریج و بر اساس تفاهمنامه‌ها کاهش دهند. وی اظهار کرد: برخی از ساعات شبانه‌روز پیک پروازی است و ما با مشکل در برخی از فرودگاه‌ها برای تردد مواجه می‌شویم به خصوص در فرودگاه مهرآباد؛ اما همکاران ما در بخش فرودگاهی نهایت سعی خود را می‌کنند که کمترین ایستایی ایجاد شود.

البته امنیت پرواز یکی از مهم‌ترین اهداف ما و بر عهده سپاه حفاظت هواپیمایی است. با وجود این در سال‌های گذشته به این جمع‌بندی رسیدیم که در فرودگاه مهرآباد باید یک ترمینال جدید ایجاد شود که در قالب یک ترمینال ‌۱۲۰ هزار مترمربعی در دستور کار داریم و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد کلنگ‌زنی این ترمینال باشیم. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره به نتیجه رسیدن آزادسازی تعرفه خدمات فرودگاهی بیان کرد: چند سال است که با وجود افزایش قیمت‌ها و هزینه‌هایی که به شرکت فرودگاه‌ها تحمیل می‌شود، به‌دلیل سیاست دولت برای کنترل قیمت‌ها تعرفه‌ها افزایش نداشته است. تا زمانی که مرجع قانونی این افزایش را تصویب نکند ما هم مجاز به افزایش تعرفه‌ها نیستیم.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
لایحه بودجه ۱۴۰۳ به کمیسیون تلفیق می رود

نخجوانی درباره آخرین وضعیت فرودگاه کنارک در چابهار توضیح داد: موافقت‌نامه سه‌جانبه امضا شده که مراحل اخذ مجوز را از ستاد کل نیروهای مسلح طی می‌کند و کل این فرودگاه قرار است در اختیار بخش غیرنظامی قرار گیرد. بنابراین در حال حاضر ارتقای فرودگاه فعلی در دستور کار قرار دارد که با هدف توسعه اقتصاد دریامحور انجام می‌شود.

نخجوانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال درباره حضور حجاب‌بان‌ها در فرودگاه‌های کشور و نحوه انتخاب این افراد و آموزش‌های لازم به حجاب‌بان‌ها برای رفتار با مسافران با توجه به همزمانی ایام نوروز با ایام ماه رمضان تاکید کرد: حضور حجاب‌بان در فرودگاه‌های کشور تابع قوانین و مقررات کشور است و این افراد از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر انتخاب می‌شوند و در تمام بخش‌های ارشاد و انتظامی رفتار افراد تابع مقررات تعیین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قاعدتا این افراد باید آموزش دیده باشند، گفت: این افراد برای رفتار با مسافران باید آموزش دیده باشند و رفتار با مسافران باید در چارچوب متانت اسلامی باشد و تاکنون هم با تنشی مواجه نبودیم.

نخجوانی با بیان اینکه مردم نسبت به قوانین کشور آگاهی دارند و ایران فهیم‌تر از این هستند که برای رعایت قانون به آنها تذکری داده شود، افزود: مردم قوانین حجاب را هم رعایت می‌کنند. وی در پاسخ به این سوال ایلنا درباره اینکه آیا مسافران بد حجاب و بی‌حجاب امکان سوار شدن به هواپیما را ندارند، گفت: در این باره مسوولیتی برای اظهارنظر ندارم و مقام مسوول قانونی آن باید در این باره اظهارنظر کند و مرجع قانونی آن باید به این سوال پاسخ دهد، اگر قانونی در این باره تصویب شود قطعا به اجرا می‌رسد. اما در حال حاضر در فرودگاه چنین قانونی نداریم البته که باید نظم و انضباط در فرودگاه‌ها حاکم باشد.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=9993

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها