• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

شوک موشکی به بورس

  • کد خبر : 1942792
  • 12 مهر 1403 - 9:50
شوک موشکی به بورس
تالار شيشه‌اي معاملات بورس تهران با شروع به كار دولت جديد و تغيير رييس سازمان بورس، توانست روند صعودي خوبي را شروع كند و شاهد ورود نقدينگي به دايره معاملات بازار سرمايه بوديم. حال يك ريسك سياسي يعني جنگ باعث شده كه بازار سرمايه نزولي شود و شرايط بدي را تجربه كند. اين ريسك قابل كنترل و مديريت نيست.

به گزارش اقتصادران، روز سه‌شنبه حمله جمهوری اسلامی ایران به اسراییل انجام شد و پس از انجام این حمله تمامی بازارهای مالی تغییر مسیر دادند، برخی سرخ و برخی دیگر سبزپوش شدند. با وجود این شرایط، بورس ایران همچنان تحت تاثیر شهادت سیدحسن نصرالله، روزهای منفی را پشت سر می‌گذارد و برخی از کارشناسان عقیده داشتند که با ترکیب حمله موشکی ایران به اسراییل و شهادت سید حسن نصرالله لازم است بورس چند روزی تعطیل شود؛ روابط عمومی سازمان بورس روز چهارشنبه خبر از تداوم دامنه نوسان یک درصدی داد.

امیر لعلی، مدیر روابط‌عمومی با اشاره به جلسه برگزارشده در سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیرو جلسات شب گذشته سه‌شنبه، از سپیده‌دم روز چهارشنبه نیز جلسه مشترک هیات‌مدیره، مدیران و کارشناسان سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف تحلیل شرایط بازار و اتخاذ تصمیم‌های حمایتی لازم برگزار شد. در این جلسه ضمن تحلیل اوضاع، شرایط، گزینه‌ها، گزارش‌ها و همچنین دیدگاه‌های اخذشده از فعالان، مدیران و کارشناسان بازار از جمله دیدگاه‌ها و گفت‌وگوهای مختلف حقیقی و مجازی، بر لزوم مدیریت ریسک‌های بازار و در عین حال نقدشوندگی تأکید شد.

وی بررسی تجربه بورس‌های کشورهای دیگر در مواجهه با ریسک‌های مشابه را از دیگر موضوعات مطرح‌شده در این جلسه عنوان کرد و گفت: صیانت از حقوق همه ذی‌نفعان بازار مورد تأکید همه اعضای حاضر در جلسه بود.

تالار شیشه‌ای معاملات بورس تهران با شروع به کار دولت جدید و تغییر رییس سازمان بورس، توانست روند صعودی خوبی را شروع کند و شاهد ورود نقدینگی به دایره معاملات بازار سرمایه بودیم. حال یک ریسک سیاسی یعنی جنگ باعث شده که بازار سرمایه نزولی شود و شرایط بدی را تجربه کند. این ریسک قابل کنترل و مدیریت نیست و ممکن است چند روزی ادامه‌دار باشد در نتیجه نباید انتظار داشت که چندین روز بورس تهران تعطیل شود؛ چراکه بازار روزهای سخت‌تری را نیز تجربه کرده است و به نوعی این مورد در مقایسه با روزهای گذشته بازار موردخاصی نیست.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
زاکانی از کابینه پزشکیان خوشش آمد؟

نکته قابل توجه اینجاست که بورس تهران باید خود را با شرایط وقف دهد و به نوعی به ریسک‌های تحمیل شده عادت کند و این ریسک‌ها راهضم کند. برای نمونه زمانی که اسراییل به صورت هوایی به لبنان حمله کرد قیمت طلا روند صعودی به خود گرفت و پس از شهادت سید حسن نصرالله این روند آرام آرام کاهشی شد و شب حمله ایران به اسراییل نیز با وجود تعطیلی بازار طلای ایران شاهد این بودیم که قیمت طلا افزایش یافت. در اصل بازار طلا پس از سال‌ها جدال توانسته خود را با شرایط تطبیق دهد؛ اما بورس نسبت به هر اتفاق واکنش شدید نشان می‌دهد و به واسطه این موضوع لازم شده ساختار بازار تغییر کند تا بتواند در شرایط سخت نیز صعودی شود.

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه نوشت: «شرایط بازار سرمایه به‌شدت غیرقابل پیش بینی شده است. شرایط منطقه‌ای عجیب و غریبی‌ را تجربه می‌کنیم و تنش‌ها شاید به بالاترین حد خود رسیده است. مساله مهم اینجاست که هنوز مشخص نیست، سازمان بورس برای هفته آینده، بازار باز نگه می‌دارد یا خیر؟ اگر اتفاق خاصی رخ دهد چه تصمیمی می‌گیرد؟ آیا دامنه همین خواهد بود؟ همین مسائل شرایط را برای بازار بسیار بسیار سخت‌تر کرده است.

همواره در انتها اتفاقاتی تحلیل ناپذیر و پیش بینی ناپذیر رخ داده و اکنون براساس سه اتفاق، بازار سهام باید تحلیل شود. نخست قیمت سهام، اگر تنش‌ها و تصمیمات وجود نداشت احتمالا هفته آینده شاهد سبزپوشی معاملات بودیم. موضوع دوم تنش‌ها در خاورمیانه‌ که پیش بینی‌ آن بسیار است؛ اما پیش بینی‌ها به سمت کاهش تنش‌ها می‌رود. یک تنش می‌تواند بازار را به یک سمت ببرد و یک تصمیم مثلا توافقات بازار را به سمتی دیگر می ‌برد. براساس سوابق، زمانی که دامنه نوسان محدود می‌شود، اصولا به این راحتی محدودیت پایان داده نمی‌شود و این موضوع روی بازار تاثیر می‌گذارد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
همه اساتید و دانشجویان اخراجی را برگردانید / بچه های پاک و بیگناه را وادار می کنیم سالها درس بخوانند بعد که فارغ التحصیل می شوند می گوییم کار ندارید!

واکنش بازار سهام آسیا به عملیات موشکی ایران

بازارهای آسیایی در روز چهارشنبه (دوم اکتبر) در بحبوحه تنش‌های ژئوپلیتیکی عملکرد متفاوتی نشان دادند و بازار امریکا نیز با کاهش مواجه شد. این کاهش به دنبال پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بود و نگرانی‌ها را در مورد تشدید درگیری در خاورمیانه افزایش داد.

نیکی ۲۲۵ ژاپن در ساعت چهار و ۲۵ دقیقه صبح به وقت اروپا ۱.۶۸ درصد از دست داد و دلار در برابر ین ۰.۲۴ درصد افزایش یافت و به ۱۴۳.۹۱۷۵ ین رسید. در ساعت چهار و ۲۶ دقیقه صبح به وقت اروپا، هنگ سنگ هنگ کنگ ۴.۰۵ درصد افزایش و در همان زمان کوسپی کامپوزیت کره جنوبی ۰.۴۸ درصد کاهش یافت. سهام عمده وال استریت به دلیل رویدادهای اخیر خاورمیانه که به نظر می‌رسید اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش داده است با زیان بسته شد.

فعالان بازار همچنین آخرین گزارش‌های شاخص مدیران خرید ماه سپتامبر را به همراه به‌روزرسانی در مورد هزینه‌های ساخت و ساز و فرصت‌های شغلی در ماه آگوست مدنظر قرار دادند. شرکت نایک قرار است پس از بسته شدن بازار، نتایج مالی خود را برای سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ اعلام کند.

میانگین صنعتی داوجونز ۱۷۳ واحد یا ۰.۴۱ درصد و شرکت اینتل ۳.۲۸ درصد نزول کرد. اس‌اند پی ۵۰۰ با افت ۰.۹۳ درصدی بسته شد. نزدک ۱۰۰ نیز به میزان ۱.۴۳ درصد سقوط کرد. مارکت گزارش کرد، یورو ۰.۶۱ درصد در برابر دلار کاهش یافت و در ساعت چهار عصر به وقت شرقی به ۱.۱۰۶۶۴ دلار رسید.

بازار از دریچه معاملات

در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳، در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه یعنی ۱۱ مهر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران با کاهش ۸هزار و ۷۰۷ واحدی نسبت به معاملات روز گذشته به عدد دو میلیون و ۱۱۴ هزار واحدی رسید.

همچنین شاخص کل هم وزن نیز یک هزارو ۴۹۹ واحد نسبت به معاملات روز گذشته کاهش داشت و به رقم ۷۰۰ هزار و ۳۸۷ واحدی رسید. در سوی دیگر معاملات نیز شاخص کل فرابورس ۴۹ واحد کاهش داشت و به تراز ۲۲ هزار و ۱۳۱ واحدی رسید.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
دولت به جای قدردانی، ما را جریمه می کند! / ما با وجود تحریم ها رشد خوبی داشتیم

ارزش معاملات بازار سرمایه روز گذشته به یک هزار و ۵۶۸ میلیارد تومان رسید و ۶۶۹ میلیارد تومان از معاملات بازار خارج شد. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه برابر با ۲۰۱ میلیارد دلار بود.

تمامی این موارد درحالی است که دامنه نوسان بازار سرمایه به صورت یک درصدی محدود شده و نمی‌توان معاملات سنگینی در بازار انجام داد.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1942792

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها