• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

سرپوش روی مشکلات بورس / گوش بازار سرمایه به سیگنال جنگ تیز شد

  • کد خبر : 1943262
  • 19 مهر 1403 - 9:17
سرپوش روی مشکلات بورس / گوش بازار سرمایه به سیگنال جنگ تیز شد

  به گزارش اقتصادران، رقیه ندایی نوشت: معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته، متفاوت‌تر از روزهای گذشته بود و در این روز شاهد سبزپوش شدن نسبی بازار سهام بودیم. در عین حال قیمت دلار نیمایی نیز روند روبه بالای خود را آغاز کرده و هر روز به قیمت دلار بازار آزاد نزدیک‌تر می‌شود، […]

 

به گزارش اقتصادران، رقیه ندایی نوشت:

معاملات بورس تهران در آخرین روز کاری هفته، متفاوت‌تر از روزهای گذشته بود و در این روز شاهد سبزپوش شدن نسبی بازار سهام بودیم. در عین حال قیمت دلار نیمایی نیز روند روبه بالای خود را آغاز کرده و هر روز به قیمت دلار بازار آزاد نزدیک‌تر می‌شود، این نزدیک شدن قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد می‌تواند در صورت مالی صنایع بورسی تاثیر داشته باشد و شاهد سودسازی صنایع مختلف بورسی باشیم.

درست است اکنون با توجه به شرایط دامنه نوسان بازار سرمایه محدود شده است، اما کاهش فاصله میان قیمت دلار نیمایی و بازار آزاد یک سیگنال بسیار قوی است که می‌تواند شرایط بازار سرمایه را تغییر دهد. همواره قیمت دلار بازار آزاد و نیمایی فاصله بیش از ۱۰درصدی داشتند و همین موضوع باعث ایجاد یک رانت قوی در بازارها شده بود که تنها یک تعداد خاص از این رانت استفاده می‌کردند و در نهایت سرمایه‌گذاران بورسی با زیان پی‌درپی مواجه بودند. البته این فاصله نرخ دلار به تنهایی روی بورس تاثیر نداشت و بلکه تمامی بازارها درپی داشت و حتی باعث کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم شده بود و اکنون با تغییر نرخ دلار انتظار می‌رود که تاثیر منفی روی اقتصاد کشور تاحدود زیادی کاهش یابد و بازارها نیز به مرور به آسایش برسند. درست است قیمت دلار تاثیر بسزایی روی بازار سرمایه دارد و اکنون شاهد سبزپوش شدن معاملات هستیم؛ اما به علت شرایط غیرتحلیل‌پذیر و عدم توانایی پیش‌بینی شرایط ممکن روز شنبه بازار مجدد قرمز شود و این روند خود را با سرعت بیشتری ادامه دهد؛ اما برعکس بازار می‌تواند تا حدود زیادی مثبت شود و سبزپوشی خود را ادامه دهد. درحال حاضر باتوجه به شرایط پیش‌آمده در خاورمیانه هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست.

از زمان شروع حمله اسراییل به لبنان در پی آن شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب سیاسی حزب‌الله لبنان بازارها روند نزولی به خود گرفتند و زمانی که پیش‌بینی نمی‌شد ایران در حمله هوایی پاسخ اسراییل داد و درنهایت همین موضوع باعث ایجاد حس ترس از جنگ در بازارها شد. بازارهای مالی همچنان ترس از جنگ را دارند و به همین علت شاهد معاملات سنگین در هیچ از بازارها نیستیم، در این میان بورس بیش از بازارهای مالی دیگر تاثیر گرفت و شرایط نسبتا بدی را تجربه کرد که البته با محدودیت دامنه نوسان جلوی ریزش سنگین بازار سرمایه نیز گرفته شد. البته محدودیت ادامه‌دار دامنه نوسان باعث می‌شود که اعتماد سرمایه‌گذاران نیز به بورس کاهش یابد و به مرور نقدینگی از بازار خارج شود. هر چیزی اندازه خاص خود را دارد و هرچیزی به اندازه می‌تواند جذاب و تاثیرگذار باشد که این موضوع مثال دامنه نوسان است، مدت‌هاست که دامنه نوسان محدود شده و همین محدودیت ادامه‌دار باعث شد که این دامنه از تاثیرگذاری بیفتد و شرایط خوبی را تجربه نکند.

بازار از نگاه معاملات

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
نصف تهرانی ها مستاجر هستند

درآخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران نسبت به معاملات روز گذشته ۲ هزار و ۴۵۳ واحد معادل ۰,۱۲درصد افزایش داشت و به تراز ۲ میلیون و ۹۹ واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۲۳۵ واحدی معادل ۰.۰۳درصد در محدوده ۶۹۶ هزار و ۷۳۲ واحدی ایستاد. در سوی دیگر معاملات شاخص کل فرابورس منفی شد و در این روز با کاهش ۶ واحدی در سطح ۲۱ هزار و ۹۸۵ واحدی ایستاد؛ اما شاخص کل هم‌وزن فرابورس با افزایش ۳۳ واحدی معادل ۰.۰۳درصد مثبت شد و در محدوده ۱۲۲ هزار و ۶۵۳ واحدی ایستاد. ارزش معاملات بازار سرمایه روز چهارشنبه نیز قابل قبول نبود و در پایین‎‌ترین حد خود قرار داشت. در این روز ارزش معاملات بازار به یک هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان رسید و در کنار این موضوع ۱۰۹ میلیارد تومان خروج پول حقیقی از بازار ثبت شد. همچنین ارزش دلاری بازار سرمایه بر روی عدد ۱۸۹ میلیارد دلار رسید و تنها ۳.۷۴ میلیارد سهم در تالار شیشه‌ای معامله شد. روز چهارشنبه ۵۸ نماد معادل ۹درصد صف خرید و ۱۹۹ نماد معادل ۲۹درصد صف فروش را تجربه کردند. همچنین نمادهای خودور، شستا، خگستر، شپنا، وبملت، ذوب، خبهمن، وخاور، ونوین و وخارزم بیشترین تاثیر را در حجم معاملات بازار سرمایه داشتند. از سوی دیگر صندوق‌های هامون، رخش، درسا، داریوش، بذر، اکسیژن، اوج، آساس، رماس، نارین، ثهام، ارزش و ترمه بازدهی مثبت را در آخرین روز کاری هفته ثبت کردند.

 

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1943262

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها