• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
0

سرمایه‌گذاران بورس حواسشان به این ریسک‌ها باشد

  • کد خبر : 10758
  • 16 فروردین 1403 - 9:30
سرمایه‌گذاران بورس حواسشان به این ریسک‌ها باشد
سال جديد تحت عنوان جهش توليد با مشاركت مردم مجددا توانسته توجه سرمايه‌گذاران را به سوي بورس فراهم سازد به گونه‌اي كه اولين روز كاري با رشد قابل توجه شاخص‌هاي بورس همراه شد اما نگاه واقع‌بينانه مستلزم شفاف‌سازي نهادهاي تصميم‌گير در چگونگي عمل به شعار سال و نحوه فراهم‌سازي بسترها خواهد بود و تقابل يا تعامل بازار پول و سرمايه در اين مسير مهم خواهد بود.

به گزارش اقتصادران، حسن حسین نیا طی یادداشتی در روزنامه تعادل نوشت:

بازار سرمایه ایران در سال گذشته تحت تاثیر فاکتورهای متعددی نوسانات شدیدی را تجربه کرد که در این بین نقش ریسک‌های سیستماتیک بیشتر جلوه می‌کرد.

تنش‌های نظامی منطقه‌ای و تصمیم‌های دولت در کنار نقش سیاست‌گذار پولی را می‌توان در راستای ریسک‌های سیستماتیک در سال گذشته عنوان کرد، که هر کدام در مقطع چند ماهه بورس را دچار چالش کرد، نقش دولت در تغییر نرخ خوراک پتروشیمی و گاز صنایع در ۶ ماهه ابتدایی سال و تنش‌های نظامی در پاییز و نهایتا افزایش نرخ سود سپرده بانکی به محدوده۳۰ درصد در زمستان منجر به افت قابل توجه ارزش بازار سرمایه و البته رشد بازدهی در بازارهای رقیب شد.

سال جدید تحت عنوان جهش تولید با مشارکت مردم مجددا توانسته توجه سرمایه‌گذاران را به سوی بورس فراهم سازد به گونه‌ای که اولین روز کاری با رشد قابل توجه شاخص‌های بورس همراه شد اما نگاه واقع‌بینانه مستلزم شفاف‌سازی نهادهای تصمیم‌گیر در چگونگی عمل به شعار سال و نحوه فراهم‌سازی بسترها خواهد بود و تقابل یا تعامل بازار پول و سرمایه در این مسیر مهم خواهد بود.

از دیگر سو بروز و تداوم تنش‌های منطقه‌ای از همان روزهای ابتدایی سال جدید موید تداوم این ریسک و سایه تهدید بر اکوسیستم سرمایه‌گذاری خواهد بود که ‌سرمایه‌گذاران جهت پوشش آن باید تنوع دارایی را در نظر داشته باشند.
نگاه خاص دولت در سال‌های گذشته و جو بی‌اعتمادی موجود در سنوات اخیر نیز همچنان هرگونه احتمال را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. هرگونه کسری بودجه احتمالی و نگاه تامین مالی به بورس بدون توجه به وضعیت ساختاری و بنیادی بازار سرمایه که در سال‌های اخیر قابل مشاهده بود می‌تواند به چالش‌های موجود دامن بزند.

تعمیق اوراق بدهی در بورس با وجود مشکلات جذب نقدینگی در بازار ثانویه و خروج ادامه‌دار نقدینگی از بورس مواردی بوده که سیاست‌گذار به آن توجه کافی نداشته و اصل سودآوری بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاران را تهدید و محدود کرده است که قطعا بررسی و مقایسه بازده بازارهای مختلف می‌تواند نمای دقیق‌تر را در برابر دیدگان قرار دهد .

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
خسارت ۶۹ میلیون تومانی ایران خودرو با تولید هر خودرو / زیان انباشته ایران خودرو به 111 همت رسید

از این رو با وجود شرایط مساعد و ارزندگی بازار سرمایه توجه به نقش ریسک‌های مذکور می‌تواند در تصمیم‌گیری مناسب سرمایه‌گذاران موثر باشد.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=10758

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها