• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
1

راه درمان بورس، دامنه نوسان محدود نیست / هیچ تحول مهم اقتصادی در بازار و اقتصاد در این ۴۰ روز رخ نخواهد داد

  • کد خبر : 14310
  • 07 خرداد 1403 - 9:59
راه درمان بورس، دامنه نوسان محدود نیست / هیچ تحول مهم اقتصادی در بازار و اقتصاد در این ۴۰ روز رخ نخواهد داد
دامنه نوسان محدود در عين وجود محاسني براي شرايط فعلي بازار معايبي هم دارد كه افت جدي حجم معاملات و قفل شدن‌ها و صف فروش و كاهش حضور دي‌تريتدها در بازار از مهم‌ترين معايب اين موضوع است.  وقتي در اين ۲۰ روز كاري كسي به داد بازار نمي‌رسد چه انتظاري مي‌توان از حقوقي‌ها و فعالين داشت، دامنه نوسان راهكار نيست و نمي‌تواند راه‌حل بازار شود.

به گزارش اقتصادران، روزنامه تعادل نوشت:

بازار سرمایه در خرداد با تحولات جالبی مواجه است، تا انتخابات چیزی حدود ۲۰ روز کاری در پیش داریم و این خود سرعت وقوع تحولات را نشان می‌دهد . وضعیت فعلی بازار سرمایه، وضعیت نرخ دلار نیما، تسعیر ارز، نرخ بهره، گزارش عملیاتی وضعیت شرکت‌ها، افت تولید، همه و همه نشان‌دهنده سیاست‌هایی بود که به بهانه کاهش تورم باعث این اتفاقات شد.

روز گذشته بازار چوب بلاتکلیفی را ‌خورد چون از یکسو ترس از تکرار این دولت و اسامی که مطرح می‌شود را گرفت و از سوی دیگر بلاتکلیفی مفرط حقوقی‌ها در عدم فعالیت طی این مدت دامن بازار را گرفته و شاهد هستیم که هیچ واکنشی در بازار شکل نمی‌گیرد و زیر بازار ناگهان در سمت خرید که معمولا پر بارتر بود خالی شده و این خالی بودن  خود فشار فروشی را رقم زده که کل جو آن کمتر از هزار میلیارد تومان است ولی کسی وارد نمی‌شود .

تقریباً هیچ تحول مهم اقتصادی در بازار و اقتصاد در این ۴۰ روز رخ نخواهد داد و همین حالا هم می‌بینیم که کسی انتظار معجزه و تصمیمات عجیب اقتصادی را در این ۴۰ روز ندارد اما تا دلتان بخواهد خبرها و رخدادهای سیاسی حول بازار وجود دارد . در کنار این موضوع تحولات کدال هم تقریباً در این روزها در اوج خود قرار می‌گیرد انتشار گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها و گزارش ماهانه اردیبهشت در این روزها به شکل جدی دنبال می‌شود اما در نهایت آنچه باعث توجه به بازار و حواس فعالان بازار است موضوع خبرهای سیاسی و انتخابات است.

دامنه نوسان محدود در عین وجود محاسنی برای شرایط فعلی بازار معایبی هم دارد که افت جدی حجم معاملات و قفل شدن‌ها و صف فروش و کاهش حضور دی‌تریتدها در بازار از مهم‌ترین معایب این موضوع است.  وقتی در این ۲۰ روز کاری کسی به داد بازار نمی‌رسد چه انتظاری می‌توان از حقوقی‌ها و فعالین داشت، دامنه نوسان راهکار نیست و نمی‌تواند راه‌حل بازار شود و قطعاً در بلندمدت این موضوع راهکار بازار نخواهد بود. دامنه نوسان محدود می‌تواند به فراخور زمان و شرایط این دامنه نوسان تغییر کند که حالا نیز یکی از این روزهاست باید پذیرفت که اتفاق عجیب و ویژه‌ای رخ داده و نمی‌توان آن را با روزهای عادی مقایسه کرد و تازه روزهای بعد این ماجرا اثرات خود را بیشتر نشان خواهد داد .

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
چرا یارانه برخی سرپرستان خانوار قطع شد؟

در واقع بازار سرمایه و سهامداران ریسک انتخابات را با این دامنه نوسان محدود تا حدودی کنترل می‌کنند تا فضا شفاف‌تر و روشن‌تر شود در حال حاضر بازار به واسطه تصمیمات غیر عقلانی و غیرمنطقی از وضعیت نرمال خود خارج شده و تصمیماتی هم که گرفته می‌شود تصمیمات نرمالی نخواهد بود اما به نظر با توجه به فضای فعلی چاره‌ای جز این موضوع نداریم که حتی این اتفاق کمک شایانی به کاهش ریسک بازار و جلوگیری از ریسک‌های مضاعف عجیب آن کند .

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=14310

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها