• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

دولت سیزدهم تورم چند درصدی را برای پزشکیان به ارث گذاشت؟

  • کد خبر : 1938151
  • 03 مرداد 1403 - 9:58
دولت سیزدهم تورم چند درصدی را برای پزشکیان به ارث گذاشت؟
با وجود آنكه تورم سالانه روند كاهشي خود را ادامه داده اما همچنان عدد اعلامي آن بالاتر از ۳۵ درصد در نظر گرفته شده است. اين در حالي است كه تورم نقطه به نقطه نيز به مرحله مقاومت رسيده و در ماهي كه گذشت بار ديگر افزايشي شده است.

به گزارش اقتصادران، روز گذشته مرکز آمار نرخ تورم تیر ماه را اعلام کرد. نرخی که پس از چند ماه تاخیرهای چند روزه، در آخرین ماهی که دولت سیزدهم بر سر کار است، در روز دوم مرداد‌ماه اعلام شد. با وجود آنکه در ماه‌های گذشته، نرخ تورم کاهشی نسبی را تجربه کرده است اما در پایان دولت سیزدهم نرخ تورم بالاتر از ۳۵ درصد باقی مانده است.

دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که بر اساس وعده‌های انتخاباتی مطرح شده، بنا بود تورم ابتدا به نصف و سپس تک رقمی شدن برسد. در عمل اما نه تنها این هدف محقق نشد که پس از حدود سه سال بر اساس گزارش رسمی مرکز آمار، ایران همچنان یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را دارد. موضوعی که کار دولت جدید در ابتدا برای مدیریت هزینه‌ها را دشوار خواهد کرد.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، شاخص قیمت (تورم) مصرف کننده خانوارهای کشور در تیر ماه سال جاری شاخص به عدد ۲۵۵.۲ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲.۲ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۲.۲ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۵.۵ درصد افزایش داشته است. منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در تیر ماه ۱۴۰۳ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۳۲.۲ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین، ۳۲.۲ درصد بیشتر از تیر ماه ۱۴۰۲ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه تیر ماه ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه قبل، ۰.۳ واحد درصد افزایش داشته است.

به این ترتیب با وجود آنکه تورم سالانه روند کاهشی خود را ادامه داده اما همچنان عدد اعلامی آن بالاتر از ۳۵ درصد در نظر گرفته شده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه نیز به مرحله مقاومت رسیده و در ماهی که گذشت بار دیگر افزایشی شده است. در شاخص تورم ماهانه نیز ثباتی نسبی حوالی دو درصد شکل گرفته که نشان می‌دهد لااقل در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار تغییر کلان در این حوزه را داشت. این در حالی است که با مشخص شدن نتیجه انتخابات، قیمت طلا و دلار کاهشی نسبی را تجربه کردند و بازار ایران نسبت به روی کار آمدن دولت جدید با نگاه مثبت برخورد کرد اما احتمالا تا زمانی که تیم جدید مستقر نشده و اقدامات ابتدایی خود را دنبال نکند، نمی‌توان انتظار داشت که در این حوزه مهم، تغییر و تحول کلانی خود را نمایان کند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
شرایط تبدیل حواله پژو پارس خرداد 1403 + جدول

روز گذشته، دیدارهای رسمی رییس‌جمهور منتخب با مقامات و مسوولان سیاسی کشور نیز ادامه پیدا کرد. در این بین تعدادی از مقامات اقتصادی دولت سیزدهم نیز مهمان پزشکیان شدند تا درباره آخرین وضعیت تحولات و چالش‌های کشور، گزارش‌هایی را به او ارایه کنند. رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: ما به عنوان مشاور حتما در خدمت دکتر پزشکیان خواهیم بود و قرار بر این شد تا در باب مواردی که ایشان صلاح بدانند، مجددا خدمت‌شان برسیم. داوود منظور پس از دیدار با رییس‌جمهور منتخب، اظهار کرد: با توجه به جابه‌جایی دولت، لازم بود که در ارتباط با وضع موجود و مسائلی که قاعدتا در چند ماه آینده دولت با آن مواجه خواهد شد گزارشی را خدمت دکتر پزشکیان، ارایه بدهیم. در این دیدار نیز تیم اقتصادی دولت منتخب حضور داشتند و گزارشی را در خصوص مسائل بودجه جاری کشور، بودجه عمومی و نیز در ارتباط با بودجه هدفمندسازی یارانه‌ها ارایه دادم. وی در خصوص موضوعات مطرح در این دیدار، گفت: در مورد موضوعاتی چون، سیاست‌گذاری اقتصادی و مسائل مهمی که به ویژه امروز پیش رو است، مانند خرید تضمینی گندم، موضوع هدفمندسازی و پرداخت یارانه‌ها، مساله بودجه عمومی و در واقع پرداخت‌های جاری و تملک بودجه عمومی در این جلسه مطرح و درباره تصویری که تا پایان سال از این موارد وجود دارد نیز نکاتی بیان کردیم. منظور افزود: در ادامه دکتر پزشکیان سوالاتی در خصوص خرید تضمینی گندم و سایر مسائل پرسیدند که ما هم برای ایشان توضیح دادیم. رییس سازمان برنامه و بودجه در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان مشاور حتما در خدمت دکتر پزشکیان خواهیم بود و قرار بر این شد تا در باب مواردی که ایشان صلاح بدانند، مجددا خدمت‌شان برسیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه آن موارد راهبردی مطرح شده به شکل ویژه‌ توسط کمیته معتمد رییس‌جمهور منتخب تعیین تکلیف شود و بر اساس آن تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد، این موارد از طرف ایشان مورد استقبال قرار گرفت؛ البته خود ایشان نیز در مقابل برخی از پیشنهادات چند نکته افزودند و بنا شد که در روزهای آینده مستندات تکمیلی را خدمت دکتر پزشکیان ارسال کنیم. خاندوزی در خصوص همکاری با دولت چهاردهم، افزود: وظیفه همه‌ ما این است که به دولت چهاردهم در هر سطحی که باشد، کمک کنیم. ان شاءالله دولت منتخب موفق شده و به اهداف خودش برسد. وی در پایان خاطرنشان داد: بنا شد در خصوص تصمیم‌گیری درباره موارد راهبردی، جلسه دیگری با حضور مشاوران اقتصادی دکتر پزشکیان برگزار شود.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
پس از شهادت رئیس جمهور و همراهانش چند روز تعطیلی رسمی اعلام می‌شود؟

محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی، پس از دیدار با مسعود پزشکیان رییس‌جمهور منتخب، گفت: در این جلسه تلاش کردم وضعیت بانک مرکزی، وضعیت ارزی، پولی و بانکی را خدمت آقای دکتر ارایه کنم. ایشان نیز در خصوص موضوعات کنونی کشور و وضعیت بانک مرکزی سوالاتی داشتند و بنده هم پاسخ دادم. به‌طور کلی جلسه با ارزیابی ایشان در خصوص موضوعات ارزی، پولی و بانکی گذشت. وی افزود: دکتر پزشکیان سوالاتی را مطرح کردند و قرار است جلسات دیگری با تیم اقتصادی ایشان برگزار شود.

پزشکیان روز گذشته میزبان چهره‌های غیر اقتصادی نیز بود. محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درباره جلسه خود با رییس‌جمهور منتخب اظهار کرد: جلسه بسیار گرمی بود و در برخی از بخش‌ها گزارشی را از آخرین تحولات حوزه فرهنگ و هنر خدمت جناب دکتر ارایه دادم که برای ایشان کاملا تازگی داشت و همچنین اطلاعاتی از رونقی که در حوزه فرهنگ و هنر داریم نشان می‌داد که کشور در این سه سال یک دوره انبساطی را طی کرده و قابل ذکر است ما در سال ۱۴۰۲ پر رونق‌ترین دوره حوزه تاریخ، فرهنگ و هنر را داشتیم. وی همچنین گفت: در ادامه با توجه به سوالات دکتر پزشکیان در خصوص ممیزی‌ها، افزود: آقای دکتر به برخی از سوالاتی که در این مدت برایشان پیش آمده بود، اشاره کردند و سوالی در خصوص حوزه ممیزی‌ها پرسیدند که تا حدودی نیز در این حوزه سختگیری وجود دارد، بنده هم گفتم در دوره‌ای که ما حضور داشتیم، ممیزی‌ها به یک سوم کاهش پیدا کرد و همچنین درباره اقداماتی که در حوزه استفاده از ظرفیت نخبگی در این بخش‌ها بود، گزارشی ارایه دادیم و ایشان با همان نگاه همراهی که در این بحث‌ها دارند، معتقد بودند که با گسترش خدمات، می‌توانیم رضایت بخشی بیشتری را به همراه داشته باشیم. امیدوارم همه این بحث‌ها کنار هم قرار بگیرند و شاهد اتفاقات خوبی در کشور باشیم.

به این ترتیب در شرایطی که دولت جدید آماده می‌شود تا پس از مراسم تنفیذ و تحلیف کار رسمی خود را آغاز کند، چالش‌های اقتصادی و نحوه مدیریت آنها موضوعی است که به عنوان یک اولویت مهم در دستور کار پزشکیان خواهد بود، چالشی که باید دید که در کوتاه‌مدت چه راهکارهایی می‌توان برای انها پیدا کرد.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1938151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها