• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0

بی رغبتی بانک ها به شرکت در حراج دولتی!

  • کد خبر : 1935246
  • 20 خرداد 1403 - 17:40
بی رغبتی بانک ها به شرکت در حراج دولتی!
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در حراج ششم اوراق مالی اسلامی دولت، چهار نوع از اوراق به نام‌های اراد 157، اراد 158، اراد 159 و اراد 160 عرضه شد.

به گزارش اقتصادران، یکی از راه‌های تامین مالی و کسب درآمد دولت، فروش اوراق مالی اسلامی است. در حراج هفتگی دولت که از کانال بانک مرکزی انجام می‌شود، چهار نوع اوراق مالی اسلامی که اصطلاحا به آن‌ها «اَراد» گفته می‌شود با نرخ سودهای مختلف که بین ۲۸ درصد تا ۲۸.۹ درصد است عرضه می‌شود و بانک‌ها یا بازار سرمایه می‌توانند نسبت به خریداری آن اقدام کنند.

030320 1024x490 - بی رغبتی بانک ها به شرکت در حراج دولتی!

عرضه ۳۰ همتی اوراق دولتی در حراج ششم

گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در حراج ششم اوراق مالی اسلامی دولت، چهار نوع از اوراق به نام‌های اراد ۱۵۷، اراد ۱۵۸، اراد ۱۵۹ و اراد ۱۶۰ عرضه شد.

حجم عرضه اراد ۱۵۷ برابر با یک هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان بوده و نرخ سود آن کمتر از سایر اوراق و برابر با ۲۸ درصد در نظر گرفته شده است. اراد ۱۵۸ نیز به میزان ۹ هزار و ۹۳۰ همت و با نرخ سود ۲۸.۵ درصدی عرضه شده است. همچنین، اراد ۱۵۹ نیز با نرخ سود ۲۸.۷ درصد و حجم ۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومانی عرضه شده است. در نهایت، ارزش اراد ۱۶۰ عرضه شده از سوی دولت نیز به ۹ هزار و ۶۷۴ میلیارد تومان رسیده است. نرخ سود این اوراق از سایرین بالاتر و برابر با ۲۸.۹ درصد است.

بنابراین، در مجموع ۳۰ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان اوراق از سوی دولت عرضه شده است. در اقدامی جالب‌توجه، هیچ یک از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی در این حراج شرکت نکرده‌اند. این در حالی است که در هفته‌های گذشته، حداقل یک بانک متقاضی خرید اوراق دولتی بوده است. بازار سرمایه نیز که مشتری جدی اوراق دولتی در هفته‌های گذشته بود، در این هفته برای خرید اوراق اقدامی نکرده است. به نظر می‌رسد عدم مشارکت بازار سرمایه، جذاب‌نبودن نرخ سود این اوراق باشد.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1935246

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها