• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
0

بورس ایران، سرخ‌پوش انتخابات آمریکا؟!

  • کد خبر : 1938064
  • 02 مرداد 1403 - 9:41
بورس ایران، سرخ‌پوش انتخابات آمریکا؟!
کارشناسان عقیده دارند که انصراف بایدن باعث می شود که بازارها منفی شود و این موضوع فقط مختص بازارهای جهانی نیست و بورس تهران نیز درگیر این موضوع می شود. به عقیده بسیاری انصراف بایدن مساوی با پیروزی ترامپ است و این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه داشته باشد.

به گزارش اقتصادران، سهامداران میان سبزها و قرمزها ایستاده‌اند و هر روز بازار یک رنگ جدید به خود می‌گیرد و در پایان معاملات روز گذشته نیز شاهد سرخ‌پوشی بازار سرمایه بودیم. برخی از کارشناسان علت این سرخ پوشی بازار سرمایه را انصراف بایدن می دانند و برخی دیگر نیز اعلام می‌کنند که سرخ پوشی بازار سرمایه ربطی به انصراف بایدن ندارد و تا مشخص شدن وضعیت دولت چهاردهم بازار به همین شکلی باقی خواهد ماند.

جو بایدن رییس‌جمهور ۸۱ ساله امریکا سرانجام پس از بحث های بسیار بر سر نامزدی او در انتخابات روز یکشنبه به وقت محلی (۲۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور کنار کشید و همین موضوع باعث شد که بازار رمز ارزها منفی شود.

نکته قابل توجه اینجاست که بازارهای بورس جهانی نیز سرخ پوش شد و به عقیده برخی این موضوع سیگنال منفی به بازار سرمایه داده است. بازار آسیا پس از کاهش نرخ بهره چین و خروج بایدن از رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا سقوط کرد. براساس این گزارش، پس از اینکه بانک خلق چین (PBoC) تصمیم گرفت نرخ اولیه وام یک ساله و پنج ساله خود (LPR) را ۱۰ واحد پایه کاهش دهد، شاخص‌های عمده سهام در منطقه آسیا و اقیانوسیه کاهش یافتند.

هانگ سنگ هنگ کنگ ۰.۴۸ درصد کاهش یافت، در حالی که کامپوزیت شانگ‌های و شنژن کامپوزیت به ترتیب ۰.۳۶ و ۰.۰۹ درصد کاهش یافتند و نیکی ۲۲۵ ژاپن ۰.۹۸ درصد در ساعت سه و۵۷ دقیقه به وقت اروپا افت کرد. مارکت گزارش کرد، دلار در برابر ین ۰.۰۷ درصد افزایش یافت و به ۱۵۷.۵۴۶۰ ین رسید.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
مرگ تلخ ملی پوش فوتبال بانوان

تاثیر انتخابات روی بورس

کارشناسان عقیده دارند که انصراف بایدن باعث می شود که بازارها منفی شود و این موضوع فقط مختص بازارهای جهانی نیست و بورس تهران نیز درگیر این موضوع می شود. به عقیده بسیاری انصراف بایدن مساوی با پیروزی ترامپ است و این موضوع می‌تواند تاثیر منفی بر اقتصاد ایران و بازار سرمایه داشته باشد. از سوی دیگر برخی از کارشناسان عقیده دارند که انتخابات امریکا نمی‌تواند روی بازار سرمایه و اقتصاد ایران تاثیرگذار باشد و سرخ‌پوشی بازار به دلایل دیگر است.

طی یکی الی دو هفته اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی نامزدهای انتخابات امریکا شدت گرفته و در حال حاضر این‌طور به نظر می‌رسد که ترامپ نماینده حزب جمهوری‌خواه است و بر اساس مناظره اخیر بایدن و ترامپ و سوء قصدی که چند روز پیش به ترامپ شد، پیش‌بینی می‌شود که احتمال ریاست جمهوری وی بالا باشد. بنابراین با توجه به سیاست‌های افراطی گرایانه ترامپ نسبت به ایران، این احتمال، تهدیدی جدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. درست است اکنون بایدن انصراف داده اما اتفاقات و مناظرات برای بازارها مهم است.

درست است تمامی این مولفه روی بازار سرمایه تاثیر دارد؛ اما به‌طور کلی اقتصاد کشور و بورس تهران در انتظار تشکیل کابینه دولت جدید تا بتواند مسیر پیش روی خود را ترسیم کند. به نظر می رسد باتوجه به صحبت‌های دولت چهاردهم بازار سرمایه بتواند حداقل طی شش ماه الی یک سال آینده روند به بالایی در پیش بگیرد و زیان‌های گذشته خود را تا حدودی جبران کند. اکنون بازار سرمایه باید زیان‌های خود از سال ۱۳۹۹ تا به امروز جبران کند و پس از آن روند رشد و توسعه‌ای به خود بگیرد.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
دعوای کیهان و پناهیان بر سر منافع مادی! / ظاهرا در پشت پرده خبرهایی هست

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۱۶۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۲۲ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۳۸۳ واحدی در رقم ۶۹۳ هزار و ۶۰۲ واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس ۱۰۱ واحد افت کرد به رقم ۲۲ هزار و ۱۹۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش ۳۷۰ واحد به سطح ۱۲۱ هزار و ۷۰۱ واحد رسید.

روز گذشته نمادهای فولاد، بفجر و خودرو نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای نوری، بوعلی و حکشتی از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای کگهر، خاور و بپاس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای حسینا، انتخاب و دماوند نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد شپنا بیشترین تراکنش را داشت و وبملت و فولاد در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، معین و زماهان بیشترین تراکنش را داشتند.

روز دوشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به ۵۳ هزار و ۸۷۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴۶ هزار و ۱۹۵ میلیارد تومان بود که ۸۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۰,۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۲ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان رسید.

در معاملات دوشنبه، ۳۸ نماد صف خرید داشتند و ۶۴ نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۵۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۹۷ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش ۲۶ درصدی به رقم ۷۹۶ میلیارد تومان رسید.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1938064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها