• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

بورس از خبر درمانی اشباع شده است / شرایط بورس بهتر می‌شود؟

  • کد خبر : 1943815
  • 26 مهر 1403 - 12:03
بورس از خبر درمانی اشباع شده است / شرایط بورس بهتر می‌شود؟
درحال حاضر وزير اقتصاد و رييس سازمان بورس از بازار سهام حمايت مي‌كنند؛ اما اين حمايت به صورت عملي در بازار اجرايي نشده و سرمايه‌گذاران نيز به دنبال خبر درماني نيستند. به نوعي مي‌توان گفت كه صحبت‌هاي اخير همتي و صيدي يك خبر درماني بود؛ ولي بايد به اين نكته توجه داشت كه بورس از خبر درماني اشباع شده است.

به گزارش اقتصادران، بورس تهران در آخرین روز کاری هفته نیز سرخ‌پوش شد و همچنان شرایط بدی را پشت سر می‌گذارد، ونتوانسته با ورود نقدینگی روبه‌رو شود. درحال حاضر وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس از بازار سهام حمایت می‌کنند؛ اما این حمایت به صورت عملی در بازار اجرایی نشده و سرمایه‌گذاران نیز به دنبال خبر درمانی نیستند. به نوعی می‌توان گفت که صحبت‌های اخیر همتی و صیدی یک خبر درمانی بود؛ ولی باید به این نکته توجه داشت که بورس از خبر درمانی اشباع شده است.

مشکلات بورس باید ریشه‌ای حل شود تا وضعیت بازار تغییر کند. درحال حاضر مشکل اساسی بازار سهام کمبود نقدینگی دارد و تنها تزریق نقدینگی سنگین می‌تواند شرایط را تغییر دهد. بورس تهران ماه‌ها در انتظار سیگنال مثبت افزایش قیمت دلار نیمایی بود و این روزها شاهد حضور نیمایی درمحدوده ۴۸ هزار و ۳۰۰ تومان هستیم و احتمالا تا پایان ماه قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان برسد. همچنین با توجه به بزرگ‌تر بودن نرخ رشد قیمت حواله نسبت به نرخ رشد قیمت اسکناس، علاوه بر کاهش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار آزاد، شاهد کاهش فاصله نرخ حواله با اسکناس نیز هستیم. از طرفی با توجه به رشد روزانه بیش از ۱۰۰ تومانی احتمالادر هفته اول آبان حواله دلار نیما وارد کانال ۴۹ هزار تومان شود و تا پایان مهر و ابتدای آبان ماه از مرز ۵۰ هزار تومان نیز عبور کند.

پیش از این اغلب فعالان بازار سرمایه تصور می‌کردند، زمانی که نرخ دلار نیمایی و آزاد به یکدیگر نزدیک شود، بازار سهام روند صعودی بسیار قابل توجهی تجربه خواهد کرد؛ اما اکنون در عمل می‌بینیم که با کاهش فاصله میان دلار نیمایی و بازار آزاد بورس تهران واکنشی نشان داده و این واکنش‌ها را به مرور می‌توان در صورت مالی شرکت‌ها دید. بورس تهران نیاز به شوک مثبت بسیار قوی دارد تا تغییر شرایط دهد که این شوک مثبت را می‌توان تزریق نقدینگی به بازار دانست. پول قوی می‌تواند مسیر تمامی بازارهای مالی را تغییر دهد و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست و پول می‌تواند مسیر این بازار را نیز تغییر دهد.

ممکن است که نداشتن نقدینگی کافی، در حالت عادی مشکلی را متوجه بانک‌ها نکند. اما در مواقع بحران و نااطمینانی یا حتی در صورت انتشار شایعات، این موضوع می‌تواند یک بانک را زمین‌‌‌گیر کند. در واقع بانک‌ها مخازن ریسک کشور هستند. زیرا منابع مختلف را با کیفیت‌‌‌ها و کمیت‌‌‌ها و زمان‌‌‌بندی‌‌‌های مختلف جذب کرده و آن را با زمان‌بندی‌‌‌ها و مخاطرات مختلف در اختیار انواع اعتبارگیرندگان قرار می‌دهند. مدیریت، تامین و تخصیص منابع در بازار پول توسط بانک‌ها انجام می‌شود. مدیریت محتاطانه نقدینگی به عنوان بخشی از مدیریت ریسک کلی موسسات بانکی، یک سیستم بانکی سالم و باثبات را تضمین کرده و از ورشکستگی بانک جلوگیری می‌کند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
تصمیم دولت برای افزایش روزهای تعطیل آخر هفته

شرایط بورس بهتر می‌شود؟

به گفته الیاس کردی کارشناس بازارهای مالی، بازار سرمایه نه تنها شش ماهه اول خوبی نداشته است، بلکه دو تا سه سال است که شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند و عملا از بازار‌های رقیب جامانده و این جاماندگی بسیار زیاد است. این در شرایطی است که وزارت اقتصاد و رییس سازمان بورس از بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلاری صحبت می‌کنند، اما بازار سهام در حال حاضر ۱۴۰ میلیارد دلار است و تقریبا می‌توانیم بگوییم که نصف آن اعدادی است که در صحبت‌های مسوولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس بیان شده است. باید برای تحقق این اعداد بزرگ، اقدام موثر هم در دستور کار باشد. یعنی شرایط را برای جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی تسهیل کنیم. این در حالی است که سرمایه‌گذار داخلی در ماه‌ها و یکی دو سال اخیر، از بازار سرمایه فرار کرده و شرایط خوبی نداشته است. اگر قبول کنیم که مسوولان بورس به سمت حمایت‌های اثرگذار از بازار و تسهیل جذب سرمایه‌گذار بروند و از سوی دیگر شاهد کاهش تنش‌ها در نیم سال دوم باشیم، پیش بینی می‌شود که بازار سهام روند خوب و مثبتی را در شش ماهه دوم سال تجربه کند. این در حالی است که به گفته کارشناسان، شاخص ارزی و نرخ دلار نیز سمت و سوی افزایشی تا پایان سال دارد و با رشد نرخ نیمایی، حمایت مثبتی از بازار سرمایه می‌شود. بنابراین معتقدم بازار سهام در ماه‌های آتی از رقبایش، عقب نخواهد ماند و رشد می‌کند.

بازار از دریچه معاملات

در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۵۱۷ واحد معادل ۰,۱۷ درصد نسبت به معاملات روز گذشته کاهش داشت و به عدد ۲ میلیون و۶۵ هزار واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ۳ هزار و ۷۷۸ واحد برابر با ۰.۵۵ درصد افت را تجربه کرد و به عدد ۶۸۰ هزار و ۹۶۳ واحدی رسید. در سوی دیگر بازار سرمایه نیز شاخص کل فرابورس با کاهش ۷۰ واحدی به عدد ۲۱ هزار و ۶۰۰ واحدی رسید. ارزش کل معاملات بازار نیز ۱۳هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان بود که در مقایسه با روز گذشته با افت مواجه شد اما از این مبلغ ۳هزار و ۱۷۹ میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم بود که نسبت به سه‌شنبه با رشد همراه بود. امروز ۲۳ درصد از کل ارزش معاملات مربوط به معاملات خرد بود. همچنین در این روز ۲۲۲ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد و به این ترتیب چهارمین روز متوالی خروج سرمایه از بورس رقم خورد.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1943815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها