• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

استقبال معنادار مردم از سپرده‌گذاری با سود ۳۰ درصدی

  • کد خبر : 7218
  • 16 بهمن 1402 - 9:53
استقبال معنادار مردم از سپرده‌گذاری با سود ۳۰ درصدی
گفته مي‌شود بخش قابل توجهي از سپرده‌گذاران بانكي كه تا قبل از اين اوراق، «سپرده‌گذاري بلندمدت با سودهاي ۲۰ تا ۲۳ درصدي» در بانك‌ها داشتند، از آخرهفته گذشته تا امروز، اقدام «به جابه‌جايي درون‌بانكي سپرده‌هاي خود از حالت قبلي به خريد اوراق ۳۰ درصدي» كرده‌اند.

به گزارش اقتصادران، از روز گذشته برخی بانک‌ها (در برخی شعب) در پاسخ به متقاضیان «سپرده‌گذاری با سود ۳۰ درصد»، از پایان اجرای این طرح خبر دادند و این مواجهه باعث «شوکه‌شدن متقاضیان این مدل سرمایه‌گذاری در بازار پول» شد.

پرداخت سود ۳۰ درصد در بانک‌ها از صبح چهارشنبه هفته گذشته در قالب «انتشار گواهی سپرده خاص» شروع شده بود و قرار بود به مدت یک هفته ادامه یابد تا با توجه به «انتظارات تورمی» در جامعه، بخشی از نقدینگی در این قالب، جذب شبکه ‌بانکی شود. بانک مرکزی البته مجوز انتشار این اوراق را در حد ۲۸۰ هزار میلیارد تومان تعیین کرده بود که به نظر می‌رسد، «با توجه به استقبال معنادار مردم از خرید اوراق برای دریافت سود سالانه ۳۰ درصد»، این حجم اوراق در فاصله زمانی کمتر از یک هفته، به فروش رسیده است.

گفته می‌شود بخش قابل توجهی از سپرده‌گذاران بانکی که تا قبل از این اوراق، «سپرده‌گذاری بلندمدت با سودهای ۲۰ تا ۲۳ درصدی» در بانک‌ها داشتند، از آخرهفته گذشته تا امروز، اقدام «به جابه‌جایی درون‌بانکی سپرده‌های خود از حالت قبلی به خرید اوراق ۳۰ درصدی» کرده‌اند.

به نظر می‌رسد سیاست افزایش نرخ سود بانکی به ۳۰ درصد که از هفته گذشته انجام شد بخشی از تقاضاهای سفته‌بازانه بازار را کنترل کرده است. چنانکه نرخ دلار روز گذشته پس از نوسان‌های ریز و درشتی که تجربه کرد حالا به کانال ۵۵ هزار تومانی بازگشته و رییس کل بانک مرکزی نیز وعده داده که این نوسان‌ها پایان خواهد گرفت. محمدرضا فرزین گفت که نرخ ارز به دنبال موضوعات سیاسی دچار نوسان شده بود الان کاهش شروع شده و حتما به قیمت سابق بر می‌‎گردد.

اما در هر صورت بانک مرکزی با این سیاست که مورد استقبال بخشی از طیف اقتصاددان‌ها نیز بود توانست تا ۸ درصد از ارزش پول ملی را حفظ کند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا در روزهای پایانی سال که عمدتا با رشد انتظارات تورمی نیز روبروست بار دیگر شبکه بانکی به عنوان ابزار جمع‌آوری نقدینگی وارد عمل می‌شوند یا خیر؟

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
خبر خوش بیمه‌ای برای رانندگان
لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=7218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها