• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Saturday - 7 September - 2024
2
یک کارشناس بازار سرمایه:

استقبال مردم از اوراق و گواهی سپرده به دلیل عدم اطلاعات کافی است

  • کد خبر : 7297
  • 17 بهمن 1402 - 9:48
استقبال مردم از اوراق و گواهی سپرده به دلیل عدم اطلاعات کافی است
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به استقبال مردم از خريد گواهي سپرده 30درصدي اظهار داشت: شايد استقبال مردم از اين اوراق و گواهي سپرده به دليل عدم اطلاعات كافي است، چراكه نرخ شكست آن 12درصد است.

به گزارش اقتصادران، یک کارشناس بازار سرمایه درباره واکنش بازار سرمایه به انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۳۰درصد و ارتباط آن با منفی شدن گروه بانکی از هفته گذشته اظهار داشت: برای اینکه گفته شود گروه بانکی از این اوراق منتفع یا متضرر می‌شوند، باید زمینه و تاریخچه آن مورد بررسی قرار بگیرد، این اوراق موضوع جدیدی نیست و تنها درصدهای آن در طول سال‌ها متفاوت بوده و نمی‌توان ارتباط معناداری بین نوسانات این گروه در بورس با انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰درصد دید و به آن وزن داد و گفت منفی شدن گروه‌های بانکی در هفته گذشته به دلیل انتشار این اوراق بانکی بوده‌ است.

هابیل خاوری گفت: اگر بخواهیم از جنبه ابعاد کلی بازار این موضوع را بررسی کنیم، می‌بینیم که تقریبا ۸۰درصد نمادهای بازار شرایط کاملا یکسانی دارند هم از لحاظ فاندامنتال و تحلیل بنیادی و از لحاظ تکنیکالی روی نمودار تمام نمادها یک شکل شده‌اند. در گروه بانکی هم عمده فعالیت شرکت‌های بانکی مشخص است و اینکه بخواهیم نوسانات این گروه را به فروش این اوراق ارتباط دهیم، درست نیست و این اقدام نه اثر مثبت و نه اثر منفی روی گروه‌های بانکی نگذاشته‌ است. این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته عده‌ای بر این باور هستند که این اوراق باعث خروج پول از بازار می‌شود که معتقدم این هم تحلیل اشتباهی است چراکه پول‌های خروجی در ماه‌های پایانی سال وارد صندوق درآمد ثابت نمی‌روند و این اوراق برای جمع‌آوری یکسری سرمایه‌های سرگردان بود که این سرمایه سرگردان جذب بازار ارز و طلا نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به استقبال مردم از خرید گواهی سپرده ۳۰درصدی اظهار داشت: شاید استقبال مردم از این اوراق و گواهی سپرده به دلیل عدم اطلاعات کافی است، چراکه نرخ شکست آن ۱۲درصد است. مدت زمان قراردادها یک ساله است و افراد اگر بخواهند این سپرده را آزاد کنند با نرخ ۱۲درصد با آنها تسویه خواهد شد. البته سود ماهانه با متقاضیان ۳۰درصد محاسبه می‌شود اما اگر زودتر از موعد پول را آزاد کنند، نرخ شکست ۱۲درصد است. وی تاکید کرد: هدف بانک مرکزی از این اقدام صرفا ایجاد منابع است، باید توجه داشت که شعار رییس کل بانک مرکزی این است که ضرب تولید نقدینگی و رشد نقدینگی را گرفته‌ایم و کاهش دادیم اما برای این اقدام به ابزارهایی متوسل شدند که به نرخ سود ۳۰درصدی رسمیت می‌دهند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
زائران اربعین بخوانند / جزییات و شرایط دریافت ارز مسافرتی

خاوری با بیان اینکه هم نرخ ارز و هم نرخ بهره در ابتدا در بازارهای غیررسمی مطرح می‌شوند و سپس آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنند و با این اقدام نرخ سود ۳۰درصدی رسمی شد، گفت: سال گذشته نرخ این اوراق ۲۵درصد، نرخ اوراق خزانه اسلامی هم حدود ۲۲درصد، همچنین نرخ بهره بین‌ بانکی حدود ۲۱درصد بود و در مصوبات سازمان بورس به صراحت اعلام شد که وظیفه بانک مرکزی این است که نرخ بهره بین بانکی را در ۲۰درصد حفظ کند اما بانک مرکزی خلف وعده کرد و نرخ سود اوراق اسناد خزانه را افزایش داد و مشخص شد که نرخ بهره در ۲۰درصد ثابت نمی‌ماند. الان هم وقتی نرخ سود این اوراق ویژه به ۳۰درصد رسیده باید انتظار داشته باشیم که نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کند و به دنبال آن نرخ اوراق اسناد خزانه افزایش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=7297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها