• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Thursday - 19 September - 2024
0
کارشناس بازار سرمایه:

در کشوری که سود پول بانکی ۳۰ درصد است و تورم بالای ۴۰ درصد، وام ۴ درصدی یعنی رانت و سوءاستفاده از قدرت

  • کد خبر : 1941251
  • 20 شهریور 1403 - 10:29
در کشوری که سود پول بانکی ۳۰ درصد است و تورم بالای ۴۰ درصد، وام ۴ درصدی یعنی رانت و سوءاستفاده از قدرت
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در كشوري كه سود پول بانكي ۳۰ درصد است و تورم بالاي ۴۰ درصد وام ۴ درصدي يعني رانت و سوءاستفاده از قدرت. اين اتفاق نشان‌مي‌دهد كه تمامي افرادي كه به گونه‌اي در كشور ما در قسمت‌هاي مختلف مسوول تامين منافع مردم هستند، پيش از هرچيز به فكر تامين منافع خود هستند و مجيد عشقي نيز نمونه بارز اين مساله بود.

به گزارش اقتصادران، مریم محبی نوشت:

پرداخت وام به کارکنان سازمان‌های مختلف در قوانین آن سازمان مطرح شده است. بانک‌ها، ارگان‌ها، سازمان بورس و… وام می‌دهند بنابراین وام دادن کار عجیب و غریبی نبوده است؛ اما دو نکته وجود دارد، زمانی که ما در دوران گذار بودیم از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم و از آقای خاندوزی به آقای همتی این اتفاق وام میلیاردی افتاده که یک سوءاستفاده است.

از طرفی اعلام شده که این پول از محل منابع سازمان پرداخت شده یعنی کارمزدهایی که از توسط افراد  مختلف پرداخت شده است. نکته دوم موضوع درصد سودی است، در کشوری که سود پول بانکی ۳۰ درصد است و تورم بالای ۴۰ درصد وام ۴ درصدی یعنی رانت و سوءاستفاده از قدرت. این اتفاق نشان‌می‌دهد که تمامی افرادی که به گونه‌ای در کشور ما در قسمت‌های مختلف مسوول تامین منافع مردم هستند، پیش از هرچیز به فکر تامین منافع خود هستند و مجید عشقی نیز نمونه بارز این مساله بود. بنده با استعفای ایشان موافق نیستم و به نظر من وی باید محاکمه شود و پول به عنوان بیت‌المال به مردم بازگردد.

اعتماد بازار سرمایه در ۴ سال از بین رفته و حداقل ۱۰ سال زمان نیاز دارد که دوبار بازگردد. مدیر کار درست و توانمند باید جایگزین مجید عشقی شود تا مردم کم‌کم بتوانند اعتماد کنند. همچنین درخصوص تصمیم مبنی‌بر کاهش ضریب صندوق‌های اهرمی باید گفت که این موضوع، قبلا در اساسنامه صندوق‌ها پیش‌بینی‌شده و مطابق اساسنامه صندوق اهرمی در صورتی‌که ضریب اهرم صندوق بیشتر از حد تعیین‌شده باشد، امکان صدور واحد عادی و افزایش اهرم بیشتر برای صندوق وجود ندارد و صندوق برای صدور واحد جدید باید ضریب اهرمی خود را تا ۱,۵ کاهش دهد. توجه داشته باشیم که در این شرایط، الزامی به مدیر صندوق برای کاهش ضریب اهرمی در نظر گرفته نخواهد شد و صرفا مدیر صندوق، مجاز به صدور واحد عادی جدید نخواهد بود. در حال‌حاضر، به دلیل کاهش ارزش بازار سرمایه و متعاقبا، کاهش ارزش سهام موجود در پرتفوی برخی صندوق‌های اهرمی، ضریب مربوط به برخی صندوق‌ها، به بالاتر از ۲ رسیده است.با درنظرگرفتن این الزام، به‌نظر می‌رسد مدیران صندوق‌ها به‌منظور آزادی‌عمل بیشتر در صدور واحدهای جدید، اقدام به‌فروش برخی از سهم‌‌‌‌‌‌ها کنند.

دیگران خوانده‌اند، شما نیز بخوانید...
بازدید وزیر کار از غرفه بیمه ملت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران

با توجه به شرایط فعلی که ما از یک‌طرف در سمت تقاضا، شاهد عدم‌‌‌‌‌‌اطمینان و اعتماد به بازار از سطح عموم و از سمت دیگر  شاهد کاهش سودآوری شرکت‌ها به دلیل شرایط سخت اقتصادی هستیم، اثر این دو مهم در قالب قیمت سهم، در بازار مشاهده می‌شود.

افزایش فروش سهام، توسط صندوق به دلیل رعایت حد تعیین‌شده ضریب اهرمی، می‌تواند باعث افزایش میزان فروش در بازار شود، بنابراین لازم است‌ برای این مساله استثناهایی هم مشخص شود. به عنوان مثال، الزام‌‌‌‌‌‌های ضریبی برای این نوع صندوق‌های خاص، در شرایط متفاوت مانند دامنه‌‌‌‌‌ نامتقارن نوسان و نزول و صعود بازار متفاوت باشد. در مجموع، تصویب پیشنهاد فعلی مبنی‌بر کاهش ضریب اهرمی‌‌‌‌‌‌ها، در نهایت می‌تواند منجر به افزایش فشار فروش سهام توسط صندوق‌های اهرمی شود.

لینک کوتاه : http://www.eghtesadran.com/?p=1941251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها